Nature Academy

(EN below)

Stel je voor: je bent student en de leslokalen zijn de plekken waar je informatie krijgt, samenwerkt, ontdekt, gevormd wordt, geïnspireerd raakt en toekomstplannen maakt. Maar ergens buiten op de campus of in de buurt, de natuur bloeit en roept je. Hoort een deel van de lessen niet buiten, verbonden met de omliggenden natuur? Op deze vraag zegt Nature Academy volmondig ‘ja’: Nature Academy gelooft in een toekomst waarin leren veelal buiten plaatsvindt.

Hoe is het idee van buiten leren ontstaan? Wie is Nature Academy? 

Als onderzoeksdocent gaf ik jarenlang binnen les en merkte ik aan het eind van de dag dat ik geen frisse lucht had gezien. Als buitensporter ging me dat steeds meer tegenstaan. Toen Covid-19 uitbrak, verplaatste ik mijn lessen(noodgedwongen) naar buiten. Ik experimenteerde met check-ins, brainstormsessies in de buitenlucht, podcasts, etc. De impact van de frisse lucht & beweging, zorgde ervoor dat ik meer wilde! In 2000 richtte ik Nature Academy op met als missie: (nog) meer frisse lucht & beweging in het onderwijs!

In 2002 sloot Manon Joosten aan. Samen nemen we (onderwijs)professionals en studenten mee naar buiten om te werken aan inhoudelijke thema’s. Denk bijvoorbeeld aan een kickstart van het afstudeertraject voor studenten of een teamdag voor docenten waarin wordt teruggeblikt en vooruitgekeken. Het helpt dat Manon en ik allebei al meer dan 15 jaar werkzaam zijn in het hoger onderwijs. 

Hoe zou een perfecte studiedag volgend Nature Academy eruit moeten zien?

Een dag met frisse neuzen en frisse inzichten! Hoe dit er inhoudelijk precies uitziet is voor elke groep verschillend. Het ontwikkelen en uitvoeren van een les is immers maatwerk. Om onderwijsprofessionals te helpen om hun vakinhoudelijke lessen mee naar buiten te nemen, hebben we het Buiten Onderwijs Ontwerp Model (B.O.O.M.) ontwikkeld. Het model is gewenst. Veel docenten geven aan dat ze wel naar buiten willen maar niet weten hoe. 

Wat is de leukste dag, workshop of training dat jullie hebben meegemaakt? 

Wat een leuke én lastige vraag! We hebben zoveel mooie buitenprogramma’s mogen ontwikkelen en faciliteren…Een van de hoogtepunten dit jaar was de masterclass vakinhoudelijk buitenonderwijs die we mochten verzorgen in Kortrijk, België:  we werkten op een groene locatie met 30 enthousiaste leerkrachten die álles wilden leren & ervaren op het gebied van vakinhoudelijk buitenonderwijs. De energie die vrijkwam, geeft me nog steeds kippenvel! Onze grote droom was trouwens om met Nature Academy internationaal te gaan - en dat is met een eerste klus over de grens in België gelukt!  

Wat is jullie droom?

(Nog) meer frisse lucht & beweging in het onderwijscurriculum! Om ons heen horen we dat er steeds meer behoefte is aan natuurinclusiever onderwijs. Ook ontstaan er mooie samenwerkingenverbanden en werkgroepen zoals het Collectief Natuurinclusief, waarin verschillende partijen zich hart maken voor een natuurinclusiever onderwijssysteem. Met elkaar gaat ons dat lukken!


Imagine: you are a student and the classrooms are the only places where you get information, are collaborating, are discovering and being shaped, get your inspiration and are planing for the future. But somewhere outside on the campus or nearby, the nature blooms and is calling you. Doesn't part of the teaching belong outside, connected to the surrounding nature? To this question, Nature Academy responds with a esounding YES: Nature Academy believes in a future where learning mostly takes place outdoors.

Marlies van Hal used to teach indoors for many years and noticed at the end of the day that she was missing the freon air and being outdoors. And she is someone who sport poutdoors intensively. When Covid-19 broke out, she had to nove her classes outdoors and started experimentinmg with check-ins, outdoor brainstorming sessions, podcasts, etc. The experiemced impact of the fresh air & exercise, made het want more! In 2000, she founded Nature Academy having one mission: (even) more fresh air & movement in the education system! Manon Joosten joined the team in 2002. Together, they take (education) professionals and students outdoors: it can be the kickstart of the graduation process for students or a special day teachers are using to reflect.

Nature Academy is now also working in Belgium. Asking what their dream is, Marlies and Manon just want to bring in (even) more fresh air & exercise in the education curriculum! Also, the nature-inclusive education is getting a lot of attention. Beautiful collaborations with the newly launched nature inclusivity collective, are very valuable. The future looks bright!